Spirit Business Event op Landgoed ISVW

 

Spirit Business Event op Landgoed ISVW - Mijn Duurzame Locatie - MVO Factor - Adrieke de KrakerAfgelopen dagen was ik op het prachtige Landgoed ISVW in Leusden.
Op het Spirit Business Event met ruim 150 ondernemers. Het ging over ondernemen vanuit het hart.  Zeer inspirerend en tegelijkertijd een bevestiging dat ik helemaal “op m’n plek zit”.  Heerlijk!

Mijn drive om duurzame locaties veel beter vindbaar te maken en daar veel meer gasten en bezoekers mee kennis te laten maken is alleen maar verder aangewakkerd!

Ik zie zoveel mooie locaties om me heen. Elke week weer een paar nieuwe!

  • Winkels met gave duurzame producten.
  • Fijne biologische restaurantjes.
  • Winkels met streekproducten.
  • Streekmarkten met lekkere verse en biologische producten.
  • Duurzame hotels en conferentiecentra, midden in de natuur, maar ook midden in de stad!
  • Toffe vergaderlocaties met of zonder met eigen moestuin.
  • Natuurspeeltuinen en leuke locaties voor kinderfeestjes.
  • Buurtinitiatieven om het moestuinieren te stimuleren.
  • Plaatsen om het ruilen, weggeven of repareren van spullen te faciliteren.
  • etc.
  • etc.

Zoveel gaafs om van te genieten. Maar vaak nog zo onbekend bij het grotere publiek. En dus niet gemakkelijk om (online) te vinden. En heel vaak denk ik zelf ook: “Oh, had ik dat maar eerder geweten!”
Zo ontdekte ik vorige week wel weer een heel mooi pareltje …  Zie mijn blog Duurzame pareltjes in de Zaanstreek.

Anyway, ik ga nóg meer mijn best doen om gave duurzame locaties te helpen om hun naamsbekendheid te vergroten. En vaak is dat helemaal niet zo moeilijk! Ik zie zoveel mogelijkheden en kansen die duurzame ondernemers vaak laten liggen.

Neem nu de locatie waar we afgelopen dagen waren. We waren 2 dagen aanwezig met 150 ondernemers! Veel daarvan ondernemers die zélf ook wel eens een vergadering of training plannen.  Wat een mooie kans om je als duurzame locatie te profileren.  Dus voor mij extra onbegrijpelijk dat de locatie waar we verbleven zoveel kansen liet liggen om ons te vertellen over wat ze allemaal precies doen aan duurzaam ondernemen!

Ja, op de deur hing duidelijk een bordje “Green Key Gold”. Duidelijk voor mij, omdat ik daar op let. Maar mijn mededeelnemers van het evenement hadden geen idee! Lang niet iedereen weet dat dat een duurzaam keurmerk voor o.a. hotels is. En al helemaal niet wat dat dan precies inhoudt.

En als je het niet vertelt …. dan weet je gast of bezoeker dat niet!

Op de hotelkamer lag wel de bekende informatiemap. Maar zeg nu zelf. Wie leest daarin de MVO-verklaring nu écht? En hoe concreet of leuk is die eigenlijk voor een hotelgast?

Wel een heel leuk idee: de placemats in het restaurant gaven veel interessante informatie over de groene omgeving.

Maar wat waren we eigenlijk aan het eten ondertussen? Helaas geen informatie over waar de producten vandaan kwamen en of ze biologisch waren of niet. Ja, op de website had ik er wel e.e.a. over gelezen. Maar de doorsnee gast of bezoeker pikt het vast sneller op als het bij het (ontbijt) buffet er even als leuke trigger bijgeschreven staat.

En als ik het aan de deelnemers van het event vroeg ….
Of dit een duurzame locatie was in hun ogen? Of ze daar iets van hadden gemerkt?
…. ze hadden eigenlijk geen idee!

Dat is toch jammer!

Wat was het gaaf geweest als (in elk geval een deel van) deze 150 bezoekers hier meer van had gezien, gelezen, gehoord, geproefd ….
De deelnemers die ik erover sprak, vonden het eigenlijk stuk voor stuk heel leuk om te horen … en wilden er wel meer over weten! Waren helemaal verbaasd om te horen dat er op het buffet veel aandacht was voor biologische keuzes, streekproducten, fairtrade, etc.

Hoe belangrijk is het dan ook dat deze informatie niet alleen op de locatie zelf te vinden is, maar zeker ook online!
Dan maak je het ook heel gemakkelijk om deze informatie door je gasten en bezoekers verder te laten delen.

Zeker als ze enthousiast zijn!
En zeker als je ze daar een beetje toe triggert!

Hoe dan?

Het is eigenlijk heel simpel!  En de kracht zit in het verbinden van het laten beleven ter plekke en het delen online.
Zo werd er tijdens dit event volop gedeeld op Twitter, Facebook en ja, ook op Periscope (zo’n ontzettend leuk “nieuw” live video platform).

En dan bedoel ik dus ECHT volop!  Dit event was booming op social media!
Allemaal kansen om als locatie ook een klein beetje aan mee te doen. Niet te overdreven natuurlijk. Maar er waren genoeg mooie tweets, berichten, foto’s, video’s etc. op even op te reageren.

Zeker als je bedenkt dat het voor deze specifieke locatie best een heel toepasselijk event was!

Maar die reacties bleven uit. Ook op mijn enthousiaste tweets en live Periscope video over deze duurzame locatie …
Nu gaat het niet om mij, maar wel om de kans als locatie om heel eenvoudig mee te liften op het succes van een event en het enthousiasme van je gasten en bezoekers.

Al is het maar door je eigen twitteradres en Facebook pagina subtiel onder de aandacht te brengen …
Een beetje mee te doen op Instagram … of je te laten verwonderen door een nieuw medium als Periscope.

Periscope?!?  Alweer een nieuw social media platform?!?

Pfff …. al die mogelijkheden …. al die social media kanalen?!?!
Ja ik weet het, er zijn er heel veel. Er zijn heel veel mogelijkheden om je online te profileren.

Ik kan me goed voorstellen dat je er dol van wordt …
Wat te kiezen? Waar te beginnen? Wat voor berichten plaats je dan? Wat voor zin heeft het eigenlijk? Hoeveel tijd kost dat wel niet? En wat levert het eigenlijk op?Heel herkenbare vragen …
Ik heb er zelf ook mee geworsteld.
Maar inmiddels heb ik een slimme en effectieve social media strategie opgebouwd.
En ik blijf leren en ik blijf nieuwsgierig naar nieuwe mogelijkheden.
En ik vertel daar graag over, ik laat anderen graag zien waar de kansen liggen.
Zeker als het om duurzame locaties gaat!

Comments

comments

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.