Social Media bij TEDxHaarlem

Social Media bij TEDxHaarlem

“Of ik het leuk zou vinden om de social media kanalen voor TEDxHaarlem onder m’n hoede te nemen” vroeg Jan van Betten van Nudge me zo’n 2 maanden geleden. Ja natuurlijk! Degene die dat eerst zou doen was uitgevallen, maar ik wilde het graag overnemen!  Van een ware overname bleek trouwens niet echt sprake.  De kanalen moesten nog worden bedacht én opgezet, dus gauw aan de slag!  Een heuse social media strategie? Daar was niet echt tijd meer voor! En oei, in het team bleek ook nog niet iedereen even thuis op alle social media kanalen, maar wél een fijn team bij elkaar. En wat komt er ontzettend veel bij kijken om een TEDx event op te zetten. En zit je aan ’t sociale media roer … dan maak je ’t allemaal van dichtbij mee. Een superleuke ervaring!

TEDxHaarlem op Twitter

De voornaamste kanalen waar we ons op hebben gericht zijn Twitter en Facebook.  Nog even een verwoede poging gedaan om @TEDxHaarlem boven water te halen, maar al gauw gingen we over op @TEDxHaarlemNL en we gebruikten natuurlijk de hashtag #TEDxHaarlem. Van alle tweets heeft onze blogger Gitta Bartling (rechts op deze foto) daags ná het event een mooie compilatie gemaakt, die blijft mooi bewaard op Storify.

TEDxHaarlem op Facebook

De Facebook pagina TEDxHaarlem was ook gauw aangemaakt en beetje bij beetje maakten we bekend wie de sprekers op TEDxHaarlem zouden worden.  Fans op Facebook bleken ongeveer met hetzelfde tempo binnen te lopen als op Twitter, rond het event zaten we op 200. Het leuke van de Facebook pagina is dat je het hele verloop van de organisatie t/m het event aan je voorbij ziet komen: het uitnodigen om aan te melden, het aankondigen van de sprekers, de opbouw in ’t Figee Theater, het oefenen, het Speakersdinner, de avond zelf op 24 mei en ook de blogs en reacties achteraf . Op Twitter verdwijnt dat sneller uit beeld, maar heeft natuurlijk een goede buzz functie (gehad).

Blogs, foto’s en visualstorytelling

Nog net voor het event haakte Gitta Bartling aan bij ons team, voelde de oprichters van TEDxHaarlem aan de tand en schreef een leuke blog vooraf: Zelfs Houten Haarlemmers in rij voor magie van TEDx. Deze blog verscheen ook in ’t Engels: “Even ‘Wooden Haarlemers’ in line for TEDx-magic” op de TEDxHaarlem website.

Tijdens het evenement op de avond van 24 mei, leerden we ook Gitta’s kwaliteiten als live-blogger kennen en beschreef ze de avond in 2 blogs aan elkaar: Live-blog TEDxHaarlem – deel 1 en Live-blog TEDxHaarlem – deel 2. Top Gitta!

En dan zijn we ook allemaal onder de indruk van de mooie foto’s van Bibi Veth en daar manier waarop zij die heeft verwerkt in een Visual Storytelling verslag van TEDxHaarlem. Aan de tweets en retweets te zien is dit visuele verslag inmiddels wijd verspreid. Echt super Bibi!! Haar ervaringen bij TEDxHaarlem heeft Bibi zelf ook leuk weergegeven in haar blog “TEDxHaarlem is een feit”.

Deze foto’s van Bibi én de ontzettend mooie foto’s van onze fotograaf Sjoerd Walkier zijn trouwens ook terug te vinden op de  Flickr account van TEDxHaarlem.  Je kunt ze allemaal bij elkaar bekijken óf in sets:  foto’s van TEDxHaarlem crew (by Bibi), foto’s van TEDxHaarlem opbouw (by Bibi), foto’s van Speakersdinner (by Sjoerd), foto’s van het event (by Bibi) en nóg meer foto’s van ’t event (by Sjoerd).

VIP-behandeling voor ’t social media team!

We kregen als social media team trouwens een fantastische VIP-behandeling op het event.  We zaten prima geïnstalleerd op het “inspiratie-terras” boven in ’t Figee Theater, samen met het team dat de livestreaming verzorgde. De productie MOVE had een prima plek voor ons geregeld met alle toebehoren, ruime tafel, stroom en toegang met een eigen Wifi kanaal (dank Kixtart!).  De catering werd spontaan verzorgd door Lotte Enting van Nudge en onze Doppertjes werden de hele avond nauwlettend in de gaten gehouden en gevuld met water door Remco van Musscher. Top! Zo konden we lekker achter elkaar doorgaan, en dat was ook wel nodig!  Want tijdens het event barstte de twitterstroom ruimschoots los. Veel tweets vanuit de zaal werden geplaatst in ’t Nederlands, dus veel RT’s (retweets) plaatsen met vertaling naar ’t Engels. Foto’s van de sprekers maken, berichtjes op Facebook posten. Nog één of twee laatkomers in de file op de hoogte houden van ’t programma en toegang tot de zaal. Twitterstroom monitoren voor mogelijke logistieke probleempjes of ander euvel. Eigenlijk maar eentje daarvan gespot en overigens volkomen terecht. “Of de kranen van ’t Figee kapot waren”. Nou nee dus, en een snelle blik vanaf ’t terras op de bar deed mij een sprintje naar beneden trekken … en gelukkig reageerde de catering snel en werden er kannen water op de bar geplaatst.

De eerste pauze was trouwens voorbij voor ik ’t wist, maar dat overkwam me in de tweede pauze niet nog een keer. Tweets of geen tweets, toch ook even écht social doen en mengen onder het gezellige publiek en wat een feest van herkenning!  Ook even een hapje lucht buiten, wat was ’t een fantastische mooie avond zo aan ’t Spaarne en ’t viel bepaald niet mee om iedereen weer naar binnen te krijgen.

Leuke blogs van anderen!

In de dagen ná het TEDxHaarlem event zijn een paar leuke blogs van anderen verschenen die op de één of andere manier betrokken waren bij TEDxHaarlem. Zo maakte Daniel Maissan -A Man with a Leica – prachtige zwart-wit foto’s en schreef daar een leuke blog bij.  En de regisseur van de avond Tim Cremers van Timboektoe regisseerde niet alleen de hele avond op een prettige en professionele manier aan elkaar, hij schreef er ook een leuke blog over: “Magical Moments at TEDxHaarlem”.  Ook onze helden van de Livestream en de filmploeg van GNR8 schreven een blog: “TEDxHaarlem – een geweldige (leer)ervaring”. We kijken natuurlijk reikhalzend uit naar hun filmpjes van de TEDxtalks. Zoals je in hun blog kunt lezen zijn ze daar nu hard mee aan de slag. Die filmpjes gaan via het officiële TEDx kanaal en zullen naar verwachting 16 juni beschikbaar komen. Degenen die ons blijven volgen op Twitter en Facebook zijn natuurlijk als eerste op de hoogte!! Keep spreading the word en vooral ook de “Ideas worth spreading”!

Op weg naar TEDxHaarlem 2013 – Durftevragen!

Vandaag hadden we een evaluatie met het kernteam van TEDxHaarlem. Veel positieve en leuke reacties en ook lessons learned natuurlijk. Die nemen we allemaal mee op weg naar TEDxHaarlem 2013!  Op de vraag van Jan van Betten “Kunnen we volgend jaar weer op jullie rekenen?” klonk een volmondig Ja!  Ook ik ben er volgend jaar graag weer bij om me via social media in te zetten voor TEDxHaarlem. Maar dat zal dan minder “ad hoc” gaan wat mij betreft. Binnenkort alvast maar eens nadenken over een goeie social media strategie. En helemaal in de lijn met de TEDx-filosofie en gesterkt door de Durftevragen aanpak van onze TEDxHaarlem spreker Nils Roemen ga ik binnenkort op pad om contact te leggen met andere TEDx teams in Nederland. Die zijn waarschijnlijk al veel verder met het uitvinden van het TEDx social media wiel. Ben heel benieuwd naar hun ervaringen, aanpak en tips!

 

 

 

Comments

comments

2 gedachten over “Social Media bij TEDxHaarlem”

  1. Leuk om het zo terug te lezen – en dank voor je lieve woorden aan Bibi’s en mijn adres. Het was erg leuk om te doen (hoewel mijn rug en schouders aan het eind van de avond luidkeels een andere mening verkondigden) en vooral ook super om het mee te maken en de sfeer en inspiratie op te snuiven. Goede vibes, zowel in de zaal als op het inpiratieterras ;-)!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Colette Mulder Antwoord annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.