Wat zeggen anderen over MVO Factor?

Wim Klok (Vishandel de Klok)

“Met social media als relatief kleine winkel toch een groot bereik over duurzame MSC vis”

Wim Klok - Vishandel de Klok

“Ik ben ooit begonnen met social media omdat een gewaardeerde klant van mij zei: ‘Je moet gaan twitteren!’ Ik had daar toen eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar heb toen wel een account aangemaakt, ben het een beetje gaan proberen en zette er van alles op, maar eigenlijk nog niets over de winkel en ook niet over MVO.
Ik zat ook nog niet actief op Facebook, ik dacht toen eigenlijk dat dat vooral iets voor huisvrouwen was. Communiceren over MVO en onze duurzame activiteiten deed ik af en toe al wel, maar vooral mondeling aan onze klanten in de winkel en via onze nieuwsbrief die we eens per kwartaal maken.

Adrieke de Kraker van MVO Factor heeft mij laten inzien dat je social media juist ook goed kunt gebruiken om te communiceren over waar je zakelijk mee bezig bent en ook specifiek over MVO. Je kunt er veel meer mee doen dan dat je denkt en zakelijk gezien is Facebook ook interessant weet ik nu en nog leuk ook. Ik heb inmiddels al 5 fanpages in m’n beheer!

Van Adrieke heb ik geleerd dat het niet alleen belangrijk is om over je MVO-activiteiten te communiceren (Be good & tell it!), maar ook om goed te leren luisteren naar wat ánderen over jou en je bedrijf schrijven op social media. Zo is het voor mij een sport geworden om goed te monitoren hoeveel personen er over mijn Facebook pagina’s praten en om dat met interessante en leuke berichten omhoog te brengen. Het is immers belangrijker dat ánderen over mijn vishandel praten dan dat ik zelf alleen maar aan het zenden ben. Zo kom ik ook in andere netwerken terecht. Dat is goed voor de handel én zo komen meer mensen te weten over duurzame vis.

Vanuit de MSC-organisatie wordt mijn vishandel regelmatig aangehaald als duurzaam voorbeeld voor de sector. Waarom ik? denk ik dan wel eens. Ik ben eigenlijk maar een kleine winkel in de branche. Toch zien ze in mij een ambassadeur voor de duurzame visserij sector. Via social media is mijn bereik als relatief kleine speler in de branche kennelijk snel groot geworden!

Met een boeiende presentatie over MVO & social media heeft Adrieke trouwens ook verschillende andere collega-ondernemers bij ons in de winkelstraat enthousiast gemaakt om social media toe te gaan passen.

Onlangs heb ik de publieksprijs van de Duurzaamheidsprijs Bollenstreek 2013 via social media gewonnen!

Het concept was simpel: alle genomineerden stonden met hun logo op de Facebook pagina van deze competitie. Degene met de meeste likes won de publieksprijs. En tja, met mijn volgers op Twitter en fans op Facebook zou je denken dat het een appeltje/eitje was om de benodigde stemmen bij elkaar te krijgen. Maar je moet ook maar hopen dat deze volgers en fans het je ook daadwerkelijk gunnen om die prijs te winnen en de moeite te nemen om te stemmen”. Gelukkig was dat zo en wonnen we met een flinke voorsprong!

Vishandel de Klok

Wim Klok – www.vishandeldeklok.nl
@vishandeldeklok
@duurzamevis
www.facebook.com/vishandeldeklok

 

Wat zeggen anderen over de social media workshops van MVO Factor:

 

Mariette van Haastrecht – Artworks:

Heb met heel veel plezier jouw workshops Facebook, Linkedin en Twitter gedaan. Het was 1 grote eye opener; veel meer mogelijk dan ik voor aanvang van de workshops wist op alle drie de fronten. Gebruik met name Facebook en heb veel effect gehad van de advertentie die ik nav de workshop heb geplaatst op facebook om de expositie waar mijn werk gepresenteerd werd te promoten. Jouw uitleg is helder en doordat je jouw presentatie voor cursisten beschikbaar stelt, was het makkelijk weer even terugkijken naar alle informatie die je in 1 workshop tot je krijgt.

 

Hans Olsthoorn – PROquint:

Adrieke de Kraker laat in stimulerende workshops alle finesses zien van het gebruik van sociale media. En dat vooral voor mensen met hart voor duurzame ontwikkeling. Een echte aanrader, nee zelfs een must voor mensen die de weg willen vinden in de sociale media!

 

Madelon Verheijen – Charlottes Catering:

De cursus “social media workshop van MVO Factor” van Adrieke de kraker, heb ik als zeer leerzaam, en inhoudelijk ervaren.
Adrieke, kan goed duidelijk maken hoe je social media kunt gebruiken voor je bedrijf, ik ben blij dat ik de cursus heb gedaan, en Adrieke heb leren kennen.

 

Frank Morel – MORE-l Initiatives & Development:

In klein groepsverband in slechts 2 ochtenden door Adrieke volledig ingevoerd in de ongekende (en voor mij onbekende) mogelijkheden van het social medium LinkedIn. Veel meer dan een site voor CV’s en enige discussiegroepen. Hier valt veel uit te halen. Adrieke is toegankelijk, kan snel schakelen, en heeft zelfs deze leek alles prima kunnen uitleggen!

 

Carin Warnaars – Uit met Carin:

Ik heb de cursussen over alle ins en outs van het twitteren en van facebook gevolgd en moet zeggen dat ik in een korte tijd veel geleerd heb en het nog steeds dagelijks toepas!

 

Jacqueline Morel – InToscane:

Heb een zeer prettige workshop Facebook op maat gekregen van Adrieke. Ze vertelt veel over Facebook, maar we konden het ook meteen toepassen op onze eigen facebook-pagina. Heel praktisch dus en dat was wat ik zocht!

 

Wim Klok – Vishandel de Klok (Voorhout):

Van Adrieke heb ik geleerd dat het niet alleen belangrijk is om over je MVO-activiteiten te communiceren, maar ook om goed te leren luisteren naar wat ánderen over jou en je bedrijf schrijven op social media. Het is immers belangrijker dat ánderen over mijn vishandel praten dan dat ik zelf alleen maar aan het zenden ben. Zo kom ik ook in andere netwerken terecht. Dat is goed voor de handel én zo komen meer mensen te weten over duurzame vis.

Met een boeiende presentatie over MVO & social media heeft Adrieke trouwens ook verschillende andere collega-ondernemers bij ons in de winkelstraat enthousiast gemaakt om social media toe te gaan passen.

 

Referenties op Linkedin:

Linkedin aanbevelingen MVO Factor

Linkedin aanbevelingen Adrieke de Kraker