Quickscan social media bij horecabeurs Gastvrij Rotterdam

 

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 13.11.45De 10 tips voor slimmer gebruik van social media werden enthousiast ontvangen door de ondernemers met een duurzame locatie of toeleveranciers daarvan. Tijdens de horecabeurs Gastvrij Rotterdam in Ahoy heb ik afgelopen week deze mini-workshop gegeven in het duurzame paviljoen “Dit Smaakt Naar Meer” op uitnodiging van Marco Ouwerkerk en Sander Verschuren van Green Leisure. Voor het geval je ‘m nog een keertje terug wilt zien of ook even wilt bekijken, deel ik ‘m even voor je in dit bericht:

 

Vind je deze tips interessant? En zou je nog wel veel meer slimme social media tips willen ontvangen?
Wil je als duurzame ondernemer social media écht in je systeem krijgen? En wel zo dat het je tijd én klanten oplevert in plaats van alleen maar tijd kost?
Doe dan mee met mijn online pilotprogramma waar ik volgende week (1 oktober) mee start: élke week een videoles en praktische opdracht, ik ga héél veel tips delen en al je vragen beantwoorden in een online forum.
Mis het niet, want er is maar plek voor maximaal 10 ondernemers en het is een écht pilotprijsje!

 

[maxbutton id=”12″]

 

En wil je meer weten over mijn bevindingen op de horecabeurs Gastvrij Rotterdam, lees dan vooral nog even door!

 

Duurzame paviljoen “Dit Smaakt Naar Meer” (DSNM)

Goed om te zien hoe dit duurzame paviljoen een stuk naar voren was gehaald ten opzichte van de beurs in 2013 en ik heb weer vele leuke ontmoetingen gehad met de ondernemers van duurzame locaties en hun toeleveranciers. Voor een deel stonden ze geclusterd in dit paviljoen. Voor een ander deel waren ze te vinden op de rest van de enorme beursvloer in Ahoy. Duidelijk gemarkeerd met grote groene balonnen op de Taste of Green route. Heel handig!

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 15.52.18
Standhouders in duurzame DSNM paviljoen
MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 15.51.48
Nu ook een kookeiland in het DSNM paviljoen

 

Gastvrij Rotterdam goed aanwezig op social media!

Al bij de ingang van Gastvrij Rotterdam werd het duidelijk dat deze horecabeurs social media serieus inzet. Met een welkom gastvrij met gratis wifi en duidelijke links naar de te volgend accounts. Een tip is nog om een goeie hashtag toe te voegen, zodat bezoekers en standhouders elkaar gemakkelijk kunnen vinden.

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 12.27.03

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 12.26.50

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 12.26.43

 

Standhouders laten kansen liggen op social media

Zoals vaker op een beurs heb je nooit genoeg tijd om alles te bezoeken en is ook niet alles even interessant. Dus vroeg ik mij hardop af welke stand ik absoluut niet mocht missen.

 

  

TIP:  Luister en lees mee op social media!

Nu was één van mijn tips tijdens de quickscan social media om niet alleen maar te zenden op social media, maar vooral ook mee te lezen en te luisteren. Daar blijven vaak mooie kansen liggen. Kansen die voor het oprapen liggen. Zoals een beursbezoeker die je zó naar je stand kunt leiden. Ik was dan ook aangenaam verrast door het antwoord van EARTH water (overigens de énige standhouder die op mijn tweetvraag heeft gereageerd!):  

        • tweet Adrieke de Kraker - MVO Factor en EARTH Water over Gastvrij RotterdamDus ben ik in elk geval even langs geweest bij de stand van EARTHwater en leerde een paar dingen die ik nog niet wist over EARTH water:
  • 100% van de winst wordt geïnvesteerd in waterprojecten in Afrika
  • de tetraverpakking van het bekende vierkante EARTH pakje bevat géén aluminium
  • EARTH water heeft veel meer verpakkingsvormen beschikbaar dan ik bekend mee was

Ik blijf nog steeds de grootste fan van kraanwater in de horeca hoor!  Maar misschien is deze optie wel de beste als je geen kraanwater kunt of wilt schenken.  Ik heb daar dus spontaan een tweet over rondgestuurd:   

 

TIP: Meet je bereik op social media!

Je vindt het misschien wel interessant om te zien voor wat voor bereik deze korte interactie tussen mij en Earthwater heeft gezorgd. Het was in elk geval 1 van mijn 10 tips in de social media quickscan: monitoren het bereik en effect van je social media inspanningen. In het geval van Twitter geeft Tweetreach daar gratis en in een handomdraai zicht op.  In dit geval:

 

Earth water Twitter contributors - MVO Factor - Gastvrij Rotterdam

Earth water Twitterbereik - MVO Factor - Gastvrij Rotterdam

 

Soms helpt alleen zenden wel! Gebruik goede trefwoorden

Zoals gezegd, meelezen op social media (in dit geval op Twitter) kan zomaar waardevolle interactie opleveren. Maar dat kan natuurlijk ook met het zenden van een eigen tweet. En als je maar de juiste woorden gebruikt, dan komt dat sneller terecht bij je doelgroep. In dit geval wel héél erg grappig, want de aller-allereerste tweet die Anita Kap van Frezta stuurde kwam heel direct op mijn netvlies. Uit de enorme hoeveelheid tweets die er over de hashtag #GastvrijRotterdam gingen, filterde ik de tweets met het trefwoord “duurzaam” eruit. En Anita gebruikte als één van de (heel) weinigen deze combi in haar 1e (!) tweet ooit:

Gastvrij Rotterdam - tweet Frezta en MVO Factor - duurzaam gedroogde tomaten

Ik vond het heel leuk om even bij de stand van Frezta langs te lopen, heb de heerlijke gedroogde tomaten geproefd. En ik ben om! Duurzaam gedroogde tomaten uit Nederland (met restwarmte) zijn vast véél duurzamer dan zongedroogde tomaten die helemaal uit Italië moeten komen. Of vergis ik me nu?  Nou, lekker waren ze in elk geval wel. Leuk om zo’n nieuw product bij Gastvrij Rotterdam op de Taste of Green route te leren kennen!  Echt zo’n product waarvan je denkt “Waarom bestond dat nog niet?”. En dat zijn meestal de beste!

Gedroogde tomaten uit Nederland! FREZTA
FREZTA met duurzaam gedroogde tomaten uit Nederland!

 

Nog meer duurzame en sociale ondernemers op Gastvrij Rotterdam

Helaas even niet bereikbaar als standhouder .... telefoon!
Helaas even niet bereikbaar als standhouder …. telefoon!

 

Wel een mooi product lijkt me, maar helaas werd ons gesprek – zonder pardon – afgebroken door een binnenkomend telefoontje. Vooruit, toch maar even een foto, want de stand was best mooi 🙂

 

 

Absolute sociale topper: hetWerkvan

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 15.12.41

Nou, de bus en stand van hetWerkvan was voor mij de absolute topper van het duurzaamheidspaviljoen “Dit Smaakt Naar Meer”.  Wat een bevlogen mensen en wat een prachtig idee van Femke Riel en Maarten Wessels.

Zij verkopen kunst van ateliers waar kunstenaars werken met een beperking. Met de bus kunnen ze het land doortoeren en maken deze prachtige kunst heel toegankelijk.  Ik zou zeker ook even een kijkje nemen op de webshop van hetWerkvan.

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 15.20.20

Slimme wijnkeuze en nog (h)eerlijk ook!

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 16.26.28

Het was ook erg interessant om uitleg te krijgen over de H-EerlijkeWijn.nl – een wijnkeuze wijzer voor lekkere en eerlijke wijn – door Janneke Rutten en Emma Cruwys van IntenseWines.

 

 

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 16.28.28

 

Biotelli ijs – van Koe tot Klant – 100% transparant!

Onder het genot van een écht heel lekker biologisch ijsje, luisterde ik naar het enthousiaste verhaal van Marloes Langenhof van Biotelli.  De leuze “van Koe tot klant – 100% transparant” lijkt me bepaald geen loze marketingkreet in dit geval. En binnenkort ga ik graag op de uitnodiging in van Marloes om een kijkje te komen nemen op hun bedrijf. We ontmoeten elkaar in Rotterdam, maar feitelijk ligt het bedrijf heel dicht bij mij in de buurt! Leuk en ik om graag langs!

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 16.15.14

 

Pure – duurzaam wegwerpservies en een fijne draagtas!

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 15.21.47

Het duurzame wegwerpservies Pure van Papstar was zelfs in 2 verschillende stands te bewonderen en werd uit op uitgebreide schaal gebruikt voor alle proeverijen in en om het duurzame paviljoen.

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam 2014-09-24 15.21.57

 

MVO Factor - Gastvrij Rotterdam - PapStar - PureEn waar ik persoonlijk héél blij mee was: de draagtas om alle interessante folders en verzamelde beursitems mee naar huis te nemen 🙂

 

 

 

 

 

Comments

comments

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.