Hoe je met deze marketingstappen juist wél een succes maakt van je duurzame bedrijf …

 

Daniëlle heeft een gaaf duurzaam bedrijf opgestart. Ze is super overtuigd van haar duurzame idee en druk bezig om het ontwerp van de producten steeds mooier, beter en duurzamer te maken.

duurzaam succes marketing - MVO FactorUit de rode cijfers …

Maar … het is nog hartstikke spannend of het allemaal aan gaat slaan en of ze méér en uiteindelijk genoeg klanten kan vinden. Ze heeft de financiering rond tot het eind van het jaar, maar het valt behoorlijk tegen met de investeringen. De verkoop moet wel gauw verder aan gaan slaan om uit de rode cijfers te komen.

Met haar duurzame producten levert ze toch écht een mooie bijdrage aan de circulaire economie. Dat mag toch niet floppen?! Maar ja … dan moet men haar bedrijf wel beter weten te vinden … Maar hoe doet ze dat? Waar kan ze het best beginnen?

De juiste stappen?

Daniëlle kan daar behoorlijk over piekeren. Ideeën heeft ze wel, maar de juiste acties nemen … in de juiste volgorde … dat blijkt nog een hele kluif …

Het liefst zou ze een betere website willen hebben en handig zijn met social media en online marketing, zodat ze haar duurzame producten goed en gemakkelijk kan verkopen. Maar ja, die nieuwe website is weer een flinke extra investering. En social media? Dat kost vooral heel veel tijd – denkt zij – en die heeft ze steeds maar niet en eigenlijk weet ze ook niet goed hoe ze dat handig in kan zetten.

Duurzame drive als valkuil

Helaas is dit een bekend verhaal voor veel duurzame ondernemers. Ze zijn heel gedreven en focussen zich maar al te graag vooral op de inhoudelijke kant van hun duurzame bedrijf. Daar ligt hun passie, daar ligt hun drive. En marketing en duurzaam ondernemen? Dat lijkt elkaar bijna te bijten. En toch … ook duurzame producten en diensten verkopen zich niet vanzelf …

Maar het mooie is … juist als duurzame ondernemer heb je een prachtig verhaal te vertellen. Vertel over  je product, over je passie, je drive voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Juist met jouw unieke verhaal bereik je klanten en via hen weer nieuwe klanten … en ja … dat is marketing, in de meest pure en authentieke vorm.

In minder tijd toch meer duurzame klanten 

En als je dat op een slimme manier doet … dan kost dat helemaal niet zo veel tijd als je denkt. En levert het juist heel veel op … namelijk een gestage stroom aan nieuwe klanten voor je duurzame product of dienst.

Maar hoe doe je dat dan? Ik heb daar een heel praktisch 7-stappen marketingplan voor gemaakt en ik vertel je graag wat meer over 3 van die 7 stappen:

  • Ontdek het unieke verhaal van jouw duurzame bedrijf
    Als duurzaam ondernemer ben je niet zomaar een ondernemer. Je voert je bedrijf vanuit een sterke persoonlijke duurzame of maatschappelijke drijfveer. Leer (opnieuw) te ontdekken wat precies de passie achter jouw duurzame bedrijf is. Vertel wat je allemaal doet aan duurzaam ondernemen. En waarom. Voor jou is dat inmiddels misschien “heel gewoon”, maar ga er niet vanuit dat anderen dat zomaar begrijpen.
  • Zet dit verhaal online goed op de kaart
    Zorg ervoor dat het unieke verhaal van jouw duurzame bedrijf goed online staat. Maak er een duidelijk en goed vindbaar verhaal van op je website. Hou dit verhaal actueel met interessante nieuwtjes en en vertel hier regelmatig over aan je klanten in een nieuwsbrief. Laat zo iedereen weten op welke manier jouw bedrijf de wereld een stuk mooier maakt!
  • Motiveer anderen om dit verhaal online voor je te delen op social media
    Vertel het unieke verhaal van jouw duurzame bedrijf vooral op zo’n manier dat je het leuk en interessant maakt voor de lezer om het voor je verder te vertellen. Bijvoorbeeld met aansprekende quotes, prachtige foto’s of bijvoorbeeld een korte video-impressie. Zorg je ervoor dat jouw unieke verhaal verder wordt gedeeld op social media en zich als een duurzame vlek verspreid en bij nieuwe fans van je bedrijf terecht komt.

Aan de slag!

Kortom: Ga eens na of het unieke verhaal van jouw duurzame bedrijf helder is. Check of de passie die je voor jouw bedrijf voelt ook van je website af spat. En vraag je af of je het leuk – en technisch gezien ook gemakkelijk – maakt om dit unieke verhaal door anderen verder te laten delen via online media. En dan ben je zomaar alvast bezig met 3 van de stappen uit mijn 7-stappen marketingplan voor duurzame ondernemers!

Maar hoe dan?

Deze stappen kun je wellicht zélf mee aan de slag, maar die vereisen wel vaardigheden, tools en begeleiding.  En de vraag is of je die allemaal zelf in huis hebt:

  • Is online marketing en social media gesneden koek voor jou als duurzaam ondernemer?
  • Weet je hoe je een duidelijke online media strategie opzet zodat je in minder tijd dan je denkt veel meer duurzame klanten kunt bereiken?
  • Weet je welke tools, programma’s en apps je het best kunt gebruiken in je online communicatie? En hoe hoe je die dan handig gebruikt? Bijvoorbeeld voor:
    • je website?
    • een nieuwsbrief?
    • om je social media berichten in te plannen?
    • te monitoren wat er gebeurt op je website, met je nieuwsbrief en op social media?
  • Lukt het jouw helemaal zelf om de online marketing voor jouw duurzame bedrijf goed op te zetten?

Als jij nu twijfelt bij een aantal van deze vragen … Dan kom ik graag met je in gesprek!  

Ik ben heel benieuwd waar jij tegenaan loopt en bied je gratis en vrijblijvend een Duurzame Communicatie Scan aan!

Klik hier om een gesprek voor een Duurzame Communicatie Scan aan te vragen.

Tijdens dat gesprek kunnen we goed inzoomen op de specifieke situatie van jouw duurzame bedrijf en zal ik kijken hoe ik je verder op weg kan helpen.

Ik heb ruim 15 jaar ervaring met duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.  Deze achtergrond combineer ik nu op unieke wijze met mijn praktische kennis en ervaring over online media.  Ik begeleid duurzame ondernemers – op basis van mijn 7-stappen marketingplan voor duurzaam ondernemers – om hun online marketing goed en slim op te zetten, zodat ze steeds meer klanten bereiken en een succesvol duurzaam bedrijf opbouwen.

Ik kijk er naar uit om je te spreken!

Adrieke de Kraker - handtekening

 

 

 

 

Comments

comments

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.