Laat social media voor je bedrijf werken!

 

Je wilt niet heel veel tijd in social media stoppen.

Social Media - MVO Factor - workshop

Maar je wilt wel dat je online goed vindbaar bent!
Je wilt ook graag dat iedereen weet hoe gaaf je bedrijf is.
Wat een origineel concept je aanbiedt, waar heel veel mensen blij van worden.
Hoe mooi de locatie is en hoe goed je bezig bent met duurzaam ondernemen.

Je hebt zo’n gaaf bedrijf, dat zouden er meer moeten weten!

Je hebt een gaaf bedrijf en je hebt een aardige stroom klanten, ze weten je locatie te vinden. Je weet dat jouw klanten tevreden zijn en de mond-op-mond reclame doet goed werk voor jouw bedrijf. Maar eigenlijk zou je willen dat nóg veel meer klanten de weg naar jouw bedrijf weten te vinden. Je zou nog veel meer gasten en bezoekers willen ontvangen. En een meer constante stroom, zonder al te veel pieken en dalen, zou het ondernemen ook wel wat gemakkelijker maken.

Maar het liefst ben je bezig met de inhoudelijke kant van je bedrijf

Je hebt het gewoon druk met het runnen van je bedrijf. Je wil liever niet veel tijd besteden aan het promoten van je bedrijf. Je besteedt je tijd liever aan het bedenken van weer nieuwe originele concepten. Aan het voorbereiden van een nieuw seizoen met weer mooie activiteiten. En ja, ook gewoon met de dagelijkse activiteiten om je bedrijf te runnen natuurlijk.

Er is in je drukke bestaan als ondernemer eigenlijk niet zoveel tijd om met social media bezig te zijn. Maar je weet “dat je er eigenlijk toch op moet zitten”. Dat het goed is voor de online vindbaarheid en dat je via social media weer interessante nieuwe klanten kunt bereiken.

Je kunt social media ook voor je LATEN werken …

Je weet dat social media heel wat voor de promotie van je bedrijf zou kunnen betekenen. Maar je denkt vooral dat het je ook héél véél tijd gaat kosten. Maar dat is écht een misverstand! Als je het goed aanpakt, kun je social media ook voor je LATEN werken. Dan stop je er dus zelf  niet heel veel tijd in, maar dan LAAT je dat doen. Door wie dan? Nee, niet door een social media manager. En ook niet even door een stagiair. Nee, ik geloof er wel in dat je zelf aan het roer van de social media voor jouw bedrijf moet staan. Je moet wel snappen wat er kan, wat er mogelijk is, wat de do’s en don’ts zijn van social media.

De basis van social media is …. dat het SOCIAL is!

Als je de kern van social media begrijpt dan weet je dat het er bij goed gebruik van social media niet om gaat wat je zelf allemaal zegt en zendt. Maar vooral om wat ánderen over je bedrijf zeggen. Dat is het sociale aspect.

Hoe social-proof is jouw bedrijf?

Zijn jouw klanten, jouw gasten en bezoekers tevreden?
Dan vertellen ze daar natuurlijk graag over verder!
En dat gaat niet meer zoals vroeger, zoals op de verjaardagsfeestjes.
Nee, dat gaat ‘out in the open’, via sociale netwerken,
op Twitter, op Facebook, op Linkedin, via Foursquare, op GooglePlus,
met mooie plaatjes op Pinterest, met filmpjes op YouTube, met foto’s via Instagram.

Maak je website deelbaar! Maak het gemakkelijk om te delen.

Het is dus – naast dat je zelf ook af en toe wat deelt – vooral heel belangrijk om er voor te zorgen dat ánderen over jouw bedrijf verder vertellen.
Maak jij dat gemakkelijk voor jouw klanten?
Kunnen de gasten en bezoekers van jouw locatie eenvoudig online en op internet?
Bied jij gratis wifi aan?
En hoe zit het met je website?
Heeft die al social share buttons?
Weet je niet wat ik daarmee bedoel?

Kijk dan even rond op deze pagina. Als je dit een interessante blog vindt, vinden anderen in jouw netwerk dat waarschijnlijk ook wel. Dan is het toch aardig om deze informatie met ze te delen? Je zou het omgekeerd ook aardig vinden als jouw netwerk interessante info met jou deelt, toch?  Of te wel: delen is vermenigvuldigen.  Nu gaat het me er niet om dat je deze blog deelt (mag wel hoor), maar ik wil wel dat je je even afvraagt hoe dat op jouw website zit.

Heb je social share buttons geïnstalleerd?
Op élke pagina van je website?
Dan maak je het namelijk extra eenvoudig om de info te delen. En als je het slim inregelt, kun je er ook voor zorgen dat je een melding krijgt, elke keer dat een pagina van je website door iemand wordt verder gedeeld. Op Twitter bijvoorbeeld. Is dat niet interessant? Daar zou je mooie follow-up aan kunnen geven.

 Zorg dat je meeluistert!

En dan nog iets … behalve het (beetje) zenden en vooral zorgen dat jouw klanten, jouw gasten en bezoekers voor jouw bedrijf zenden en hun ervaringen delen.  Behalve dat, is het minstens zo belangrijk om te zorgen dat je meeluistert met wat er over jou, over jouw bedrijf, over jouw locatie, over jouw dienstverlening op social media wordt gezegd.  Daar zal ik in een volgende blog meer over vertellen. Hoe je dat kunt doen en wat je dat kan opleveren.  En welke kansen je laat liggen als je dat niet doet …

Hoe laat jij social media voor je werken?

Ik ben heel benieuwd hoe jij social media voor jouw bedrijf laat werken!
Waar kan ik jouw bedrijf vinden op social media en hoe kan ik er over verder vertellen?
Laat het me weten in de reacties hieronder en ik beloof je dat ik er een tweet aan zal wijden!
En die komt dan potentieel toch bij bijna 3000 volgers terecht.
Misschien kan ik met die ene tweet social media al voor jouw bedrijf laten werken … Ik doe ’t graag!

Wil jij social media ook meer voor je bedrijf laten werken?

Kun je wel wat meer tips gebruiken om te leren hoe je social media voor jouw bedrijf kunt laten werken?
Kijk dan even op de volgende pagina waarin ik je in een video vertel over de kennismakingsworkshop “Laat social media voor je werken!”

Workshop - Laat social media voor jouw bedrijf werken - MVO Factor - Adrieke de Kraker

Laat je me nog weten op welke wijze jij social media voor jouw bedrijf laat werken?
–> Laat je reactie achter in het veld hieronder en ik zet je bedrijf in mijn social media spotlight! 🙂

Comments

comments

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.