Het was een eye-opener voor Freek. Hij wilde graag meer bezoekers trekken naar zijn website.

Waarom? Nou, heel simpel: omdat hij een prachtig duurzaam bedrijf heeft en hij daar graag meer (nieuwe) klanten mee wil bereiken.

Eerst meten

We zijn eerst maar eens samen gaan kijken wat er tot nu toe op zijn website gebeurt. Hoeveel bezoekers komen daar eigenlijk en wat doen die daar?  Welke pagina’s bekijken ze en waar klikken ze op door? En waar komen deze bezoekers vandaan?

Met een gratis Google Analytics account krijg je daar snel inzicht in en veel waardevolle statistieken.
(Wil jij dat ook voor jouw website? Lees dan ook even mijn vorige blog over de bezoekers van je website)

Meevaller! Of toch niet?

Het was al snel duidelijk. De website ontvangt veel meer bezoekers dan Freek dacht. Dat viel hem nog helemaal niet tegen. Alleen, de meeste bezoekers komen maar één keer op zijn website, kijken alleen op de homepage en zijn dan weer weg.  Sommigen klikken nog door naar de contactpagina. Daar staat een mooi formulier om in te vullen. Maar helaas, Freek vertelt dat die eigenlijk maar zelden wordt ingevuld.

Dus de meeste bezoekers komen maar eenmalig op de website van Freek. Namelijk 82 van de 100 bezoekers! Om daarna nooit meer terug te komen. Oei. Dat is jammer en een gemiste kans.

Kun je in 1 klap alles vertellen?

Want Freek heeft zoveel meer te vertellen dan hij op de homepage kwijt kan. Over zijn drive van het duurzaam ondernemen, over de problemen van zijn klanten waar hij een prachtige duurzame oplossing heeft, over de ervaringen van tevreden klanten, over zijn dienstenpakket, etc. etc.

Maar ja, het is een hele kunst om de bezoeker van je website daar in één keer over te informeren. Die is vaak vluchtig op zoek naar een snelle oplossing. En voor je het weet klikt die weer weg om andere zoekresultaten te bekijken. Wie is er nou écht goed? Wie heeft nu écht een oplossing voor waar die naar op zoek is? En wie is betrouwbaar?

Denk maar een aan je eigen gedrag als je aan het surfen bent op het internet. Voor je het weet heb je een aantal interessante websites gevonden. Maar toch weet je het nog niet helemaal. Wellicht sla je ze op in je favorieten om later nog eens terug te kijken. Maar zeg nou zelf. Hoe vaak doe je dat écht?

En zo is het ook met de bezoekers van jouw website!

Pak het initiatief

Zorg dan ook dat je zelf het initiatief neemt om die bezoeker weer terug te krijgen naar je website! Om meer over jouw bedrijf te horen. Om beetje bij beetje kennis te maken en het vertrouwen op te bouwen dat jouw product, jouw dienst, jouw oplossing past bij waar men naar op zoek is.

En hoe doe je dat dan?

Daar heb je meerdere contactmomenten voor nodig. Soms 3, soms 7, soms (meer dan) een jaar lang. In elk geval, het eerste contactmoment moet je zien te benutten tijdens het eerste bezoek op jouw website.

Duurzame weggever voor blijvend contact

Bied de bezoeker een waardevol gratis (deel) van je product of dienst aan. Ja, een duurzame weggever.

Iets wat waardevol is zowel voor de bezoeker als voor jou.

Dus niet zomaar een gratis weggever om de bezoeker van je website te verleiden om een e-mailadres in te vullen.  Maar écht iets waar die bezoeker wat aan heeft en graag wil hebben. En let op: dit moet iets zijn wat in lijn is het product of de dienst die je aanbiedt. Een voorproefje als het ware.

En heeft iemand deze weggever dan aangevraagd, dan kun je gerust een paar opvolgmails sturen om nog extra informatie te sturen over je bedrijf. Of om na te gaan of er nog vragen zijn. Of om de lezer te wijzen op en aanbod dat op je website staat. Deze opvolgmails stuur je natuurlijk met een goed nieuwsbriefsysteem, zodat men desgewenst ook met één druk op de knop weer kan uitschrijven. Dat zal heus wel gebeuren en is ook niet erg. Niet iedereen is een ideale klant voor je duurzame bedrijf.

Maar er zullen zeker ook lezers tussen zitten die geïnteresseerd zijn in de extra info en blij zijn dat ze weer van je horen. Ze zijn immers nog steeds op zoek naar een duurzame oplossing voor hun probleem, maar waren er even niet meer aan toegekomen om opnieuw jouw website op te snorren. Je maakt het dus gemakkelijk voor de ware fans van je bedrijf.

Voorbeelden in gratis webinar

Ben je benieuwd hoe je dit aan kunt pakken?  Ik geef je graag een aantal voorbeelden. Tijdens mijn gratis webinar “Grip op online marketing voor duurzame ondernemers” geef ik je mijn tips over deze aanpak.    Klik hier voor meer info over dit webinar

En als je wilt kunnen we een keer sparren wat zo’n duurzame weggever voor jouw bedrijf kan betekenen. Wil je dat?
Vraag dan een vrijblijvend een gratis Online Scan Gesprek aan.

Comments

comments