Je website als basis voor je social media berichten

 

Een terugkerend thema tijdens mijn trainingen en workshops: de cruciale rol van je website als platform om je social media berichten verder te (laten) delen. Althans … het zou een cruciale rol moeten spelen. Maar vaker zie ik het heel anders gaat.

Zo zie ik het regelmatig bij mijn klanten: veel tijd en effort steken in het delen van leuke en interessante berichten op social media. Maar men vergeet meestal om het óók (of eigenlijk eerst!) te delen op de website.

Of men vindt dat te lastig of te lang duren.

Vind jij dat ook?

De verleiding van snel delen

Als je eenmaal weet hoe je handig een foto kunt delen vanaf je mobieltje, is het wel verleidelijk om dat gelijk te doen.

Een foto van bijvoorbeeld een leuke activiteit op je duurzame locatie is inderdaad heel snel te delen op bijvoorbeeld Facebook of Twitter, een leuk tekstje erbij en hopla!

Ik snap dat wel. Maar slim vind ik het niet. Niet als je het altijd zo doet.

Als een actuele foto of leuk berichtje leuk gevonden wordt en je er snel reacties op krijgt, is het natuurlijk prima om interactie op te bouwen en snel meer bereik te krijgen. Dus wat dat betreft helemaal goed. Dat werkt inderdaad meestal beter bij actuele foto’s en berichten ipv het delen achteraf. De tijd gaat snel en het is al gauw als mosterd na de maaltijd.

Wat wil je ermee bereiken?

Maar dient het snel en direct delen op social media ook het uiteindelijke doel van je social media inspanningen?
Wat is je social media strategie?

  • Wil je vooral veel volgers?
  • Een groot bereik en interactie?
  • Of wil je meer in het algemeen de naamsbekendheid van je duurzame locatie vergroten?
  • Of wil je eigenlijk gewoon meer gasten en bezoekers op jouw duurzame locatie ontvangen?

Veel volgers hebben op social media is leuk, maar als zij ook gasten en bezoeker worden van je duurzame locatie, vind je dat vast nog veel leuker. Toch?

En om (nieuwe) gasten en bezoekers naar je duurzame locatie te krijgen, zullen zij een goed beeld moeten krijgen van wat je ze daar te bieden hebt. Wat kun je er doen? Wat kun je er eten? Wat voor activiteiten zijn er? Hoe ziet het eruit? Wat voor personen werken er? Hoe is de ligging? Wat kun je in de omgeving doen? Wat zijn de prijzen? De aanbiedingen? Waar is het? Hoe bereikbaar is het?
En jouw ideale gast of bezoeker vindt het vast ook belangrijk om te weten wat je op jouw locatie allemaal doet aan duurzaam ondernemen! Bijvoorbeeld: Wat zijn je duurzame doelstellingen? Wat zijn de mijlpalen die je daarmee al hebt bereikt?

Kun je dit allemaal kwijt in social media berichten?

Als je jouw ideale gast of bezoeker goed wilt informeren, dan heb je daar vast meer tekst, foto’s en plaatjes voor nodig dan je in losse social media berichten kwijt kan.  Je hebt deze informatie vast goed beschikbaar op je website.

Dan is het natuurlijk ook wel belangrijk dat je de potentiële gast of bezoeker op je website komt. Een open deur misschien. Maar ik zie ook vaak dat de kans wordt gemist om mogelijk toekomstige bezoekers van je locatie eerst eens uit te nodigen voor een virtueel bezoek op je website.

Probeer het eens uit!

Hoe kun je social media dan slim gebruiken om meer bezoekers naar je website te krijgen?
Nou, allereerst door je social media profielen goed te koppelen aan je website. Bijvoorbeeld in de bio van je Twitteraccount of door je website duidelijk te vermelden op je Facebookpagina en andere social media platforms.

Maar dat kan ook heel goed in de social media berichten zelf! Probeer het eens uit: de volgende keer dat je een social media bericht over je duurzame locatie op social media plaatst, bedenk dan welke pagina van je website je daar logisch gezien aan kunt koppelen.

Of andersom: heb je een interessant bericht voor op social media, maar kan je daarbij niet verwijzen naar iets relevants op je website?

Dan mist dit bericht misschien wel op je website!

Plaats het eerst op je website en deel het dan pas op social media

Dus soms moet je dan even een stapje terug en het bericht eerst op je website plaatsen en van daaruit verder delen op social media.

Bedenk dan een korte prikkelende tekst voor op social media en zorg dat je het met een leuke, mooie of gekke foto plaatst. En de juiste link naar je website vanuit dat bericht doet de rest!

TIP: Zorg ervoor dat je het aantal bezoekers op je website goed kunt meten (bijvoorbeeld met Google Analytics). Dan kun je heel direct het effect van je social media berichten met linkjes naar je website zien.

En weet je wat het mooie  is als het bericht eenmaal op je website zelf staat? Dan kunnen anderen die op je website komen het bericht óók voor jou verder delen. Zeker als je op elke pagina van je website en bij alle berichten van die handige social share buttons hebt staan.

Doe je dit dan voor ál je social media berichten?!?

Er is natuurlijk een grens. Je hoeft niet alles “via je website” te delen. Leuke, losse, gekke en interessante, actuele berichtjes rechtstreeks op social media zijn natuurlijk ook altijd goed om meer naamsbekendheid, bereik en interactie op te bouwen.

De kunst is om hier een balans in te vinden.  Waar ligt voor jou die grens?

Je website staat ook centraal in mijn online training

Het belang van de website als centraal platform om social media berichten verder te delen, vormt in elk geval een belangrijk onderwerp van mijn (online) trainingen en coachingstrajecten online marketing.
Cruciaal om de online vindbaarheid van je duurzame bedrijf te vergroten.
En cruciaal om het delen van relevante en interessante berichten op social media gemakkelijker te maken!

Wat wil jij leren over duurzaam ondernemen en online marketing?

 

 

Comments

comments

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.