Hoe zorg je voor terugkerende gasten en bezoekers?

 

Stel je voor dat je een duurzame locatie hebt waar dagelijks tientallen gasten (of meer!) over de vloer komen. En dat je eigenlijk geen idee hebt wie dat zijn … Ze komen op jouw locatie omdat ze een beurs bezoeken, een training komen volgen, een vergadering bijwonen, komen sporten, komen winkelen of zomaar een bezoek brengen aan jouw locatie.
Heb je zo’n locatie? Ken je zo’n locatie?

terugkerende bezoekers visitekaartjes nieuwsbrief

Denk je dat gasten en bezoekers weten wat je aan MVO en duurzaam ondernemen doet? Denk je dat ze dit interessant vinden? Hier meer over zouden willen weten? Het is een goed idee om hier gewoon eens naar te vragen. En ze te informeren. Het zou zomaar terugkerende gasten en bezoekers op kunnen leveren omdat ze hier wel degelijk interesse voor hebben. Of fans en ambassadeurs die hier verder over vertellen. Thuis, op het werk, via de mail, op social media …. Maar als je het ze zelf niet vertelt, dan weten ze het ook niet, en kunnen ze het ook niet verder vertellen. Dat is heel simpel.

Geen tijd, andere focus …

Je kunt de gasten en bezoekers tijdens hun verblijf misschien iets vertellen over je locatie en wat je (vaak achter de schermen) aan duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen doet. Maar daar is niet altijd gelegenheid voor. Of de bezoekers zijn daar op dat moment niet in geïnteresseerd omdat ze gefocust zijn op het bezoek of de bijeenkomst zelf. Of hebben gewoon weg geen tijd. Op dat moment.

Maar wel interesse!

Maar dat wil niet zeggen dat ze hier geen interesse in hebben. Of daar op een ander moment wel meer over willen weten. Hoe gaaf zou het zijn als je ze daar op een ander moment nog eens meer over zou kunnen vertellen? En niet alleen over wat je aan duurzame en maatschappelijke activiteiten doet, maar sowieso over hoe gaaf je locatie is, wat voor leuke activiteiten en aanbiedingen je in de planning hebt, wat het nieuwe seizoen zal brengen, een nieuwe kaart, nieuwe producten, nieuwe plannen, een interessante samenwerking, verhalen van enthousiaste gasten en bezoekers, etc. etc.

Zorg dat je de gasten en bezoekers kent

Maar ja, als je niet weet wie er dagelijks bij je over de vloer komen …. hoe kun je ze dan op de hoogte houden?
Dus zorg ervoor dat je wél weet wie je gasten en bezoekers zijn. Ik vraag er vaak naar als ik op een locatie kom en ik verbaas me er dan over dat zeker 1/3 van de locaties dit niet weet. Ze hebben dan alleen de gegevens van degene die een boeking heeft gedaan, voor een trainingsruimte, congreshal, overnachting, arrangement, etc. Maar wie er daadwerkelijk over de vloer komen …. dat is een onbekend verhaal.

What’s in it for me?

Nu zal niet elke gast en bezoeker zomaar persoonlijke gegevens willen achterlaten, maar de drempel is écht niet zo hoog. Als je het maar vraagt. En uitlegt waarom je deze gegevens wilt hebben. De tip is ook om niet te veel informatie te vragen. Men is er niet happig op om naam, adres en nog meer gegevens in te moeten vullen. Een (voor)naam en e-mailadres volstaat.  En voor zakelijke bezoekers is het vaak heel laagdrempellig om een visitekaartje achter te laten.

terugkerende bezoekers visitekaartjes nieuwsbrief

Maar het belangrijkste is om door de ogen van je gast en bezoeker te kijken. Die zal vooral denken “what’s in it for me?“.  Niemand zit te wachten op nóg meer emails op nóg een nieuwsbrief. Dus maak heel duidelijk wat ze kunnen verwachten en wat het hun op kan leveren. Bedenk een leuke weggever, een actie, een prijs, een aanbieding. Wees creatief en bied je gast of bezoeker iets van waarde in ruil voor zijn of haar gegevens en toestemming om ze op de hoogte te houden van nieuwtjes over jouw locatie.

Wat heeft jouw locatie in de aanbieding?

Duurzame locaties hebben natuurlijk heel veel leuks en interessants in de aanbieding!  Een leuk duurzaam product als je een winkel hebt, korting op het volgende bezoek, eens in de maand een gratis etentje voor 2 verloten, of misschien zelfs een gratis overnachting?  Een mooi boek of een kijkje achter de schermen. Er zijn zoveel mogelijkheden!  En denk daarbij niet alleen aan de kosten, maar vooral ook wat het je als locatie oplevert. Hoe waardevol is 1 extra e-mailadres van een eenmalige bezoeker? Hoe waardevol zou die kunnen zijn als je deze vervolgens via een email nieuwsbrief op de hoogte kunt houden van jouw duurzame locatie. Onbetaalbaar als dit e-mailadres een terugkerende bezoeker op gaat leveren of zelfs een ambassadeur die via social media voor free publicity over jouw locatie gaat zorgen.

Dus …. weet je al wat jouw locatie in de aanbieding heeft in ruil voor een e-mailadres of visitekaartje???

Ken jij de gasten en bezoekers van jouw locatie al?

Ik ben heel benieuwd of je dit herkent en of jij de gasten en bezoeker van jouw locatie al kent. Vraag je ze om een emailadres? Heb je een leuke aanbieding? En of je ze op de hoogte houdt van leuke nieuwtjes over jouw duurzame locatie? Verstuur jij al een nieuwsbrief? Krijg je daar leuke reacties op? Deel je daar ook informatie in over duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen? Ik ben heel benieuwd, laat het me weten (dat kan in het reactieveld hieronder) en ik zal je nieuwsbrief graag lezen!

 

 

Comments

comments

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.