Hoe vergroot je gastvrijheid in de horeca met social media?

Deze column is verschenen in Intobusiness Bollenstraak (juni 2013)Lees de column in deze blog of via de link onderaan in PDF.
Deze column is verschenen in Intobusiness Bollenstraak (juni 2013)
Lees de column in deze blog of via de link onderaan in PDF.

Alle ondernemers in de horeca opgelet!

Het gebruik van social media biedt prachtige kansen om bezoekers extra gastvrijheid te bieden. Hoe? Laat mij een paar voorbeelden geven. En stiekem is deze column trouwens ook interessant voor niet-horeca ondernemers. We genieten toch met z’n allen regelmatig van de talrijke horecagelegenheden? Laat op social media dan vooral eens weten hoe gastvrij je daar ontvangen wordt.

Gratis Wifi !

Een tweet of Facebookbericht is heel snel verstuurd. Een enthousiaste klant die heerlijk aan het genieten is van een gezellig restaurant of terras, zal dat zomaar verder willen delen op Twitter of op Facebook. Een gratis Wi -zone komt daarbij heel gastvrij over. Maak het gemakkelijk voor de klanten. Het zijn de ambassadeurs die gratis verder vertellen over uw onderneming. Een goed zichtbaar bordje met ‘Wifi beschikbaar’ en ‘volg ons op social media!’ is daarbij eigenlijk onmisbaar. Vergeet ook vooral niet om het twitteradres en de Facebookpagina van uw onderneming daarbij te vermelden. Het zal u zomaar nieuwe volgers en fans opleveren. Van uw gasten zelf, maar wellicht óók van de volgers van uw gasten, die lezen namelijk mee.

Gasten via social media welkom heten?

Misschien lijkt het wat overdreven, maar het is heel gastvrij om klanten via social media welkom te heten in uw bedrijf. Zekerde klanten die een leuk bericht schrijven over uw bedrijf. Zij zijn namelijk de ambassadeurs van uw onderneming en maken eigenlijk gratis reclame. Grote kans dat hun volgers en vrienden ook eens een bezoekje aan uw hotel, restaurant of terras komen brengen. Dus een extra stapje en een aardig bericht terug is toch het minste wat u kunt doen … Het zorgt voor grotere betrokkenheid bij uw onderneming.

Foursquare …

Bent u al bekend met Foursquare? Een korte zoektocht op Foursquare.com leert mij dat er nog niet veel horeca-ondernemers een account hebben op Foursquare en dat verbaast mij. Daar liggen namelijk écht hele gastvrije kansen!
Op Foursquare kan uw klant op uw locatie inloggen en dat laten weten aan zijn of haar netwerk (bijvoorbeeld op Twitter of Facebook). Het zal u misschien verbazen hoeveel klanten dat doen, maar het gebeurt echt. Maar dan moet u daarvoor wel de gelegenheid bieden. Bovendien kunt u op Foursquare een aanbieding plaatsen. Bijvoorbeeld: bij 1e inlog: een gratis kopje kofie.
Of een verrassing bij het 5e of 10e bezoek. U bedenkt de aanbieding zelf. Maak er een gastvrij gebaar van en het zal blije klanten én nieuwe klanten opleveren!

Pinterest …

Misschien nog niet het meest bekende social media platform, maar wel één van de snelst groeiende! Én … heel geschikt om mooie plaatjes te (laten) delen over heerlijke gerechten, zonnige terrassen en bijvoorbeeld leuke nostalgische prenten van hoe een (horeca)locatie er vroeger uit zag. Bij Pinterest draait alles om de beleving. De mooiste plaatjes worden verder gedeeld (gerepind) en het mooie is …. wie een plaatje aanklikt , komt op de website terecht waar het plaatje vanaf is gepind. Een prachtige gelegenheid om (potentiële) klanten een gastvrij welkom te heten in uw restaurant, hotel of op een heerlijk zonnig terras.

Meer weten?

Welke horeca ondernemer wil ook meer gastvrijheid bieden via social media? Ik kom graag een keer een kopje kofie drinken!

We kunnen ook een virtueel kopje koffie drinken. Meld je daarvoor aan via deze link:

 

[maxbutton id=”1″]

 

Deze column is verschenen in het zakenmagazine Bollenstreek Intobusiness van John van der Tol en is ook te downloaden als PDF: Vergroot je gastvrijheid met social media

 

Comments

comments

1 gedachte over “Hoe vergroot je gastvrijheid in de horeca met social media?”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.