FAQ’s over duurzame locaties

 

1. Wat versta je eigenlijk onder een duurzame locatie?

Een locatie waar men “iets” doet aan duurzaam ondernemen of MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) en waar gasten en bezoekers komen.  Bijvoorbeeld:

  • hotel
  • restaurant
  • vergaderlocatie
  • conferentiecentrum
  • theater
  • beurslocatie
  • wellness-centra
  • vakantiebestemmingen
  • biologische markten
  • etc.

 

2. Hoe kun je MVO en duurzaam ondernemen invulling geven op jouw locatie?

Bijvoorbeeld door het gebruik van / of toepassing van:

  • groene energie of zonneenergie
  • biologische gerechten
  • lokale en streekgebonden ingrediënten
  • eigen moestuin
  • fairtrade producten (koffie, thee, maar ook eco-katoen)
  • milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen
  • gebruik van een duurzame wasserij
  • energiebesparing
  • waterbesparing
  • medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst
  • goed bereikbaar met Openbaar Vervoer of alternatief voor duurzame mobiliteit
  • transparant en eerlijk ondernemen

 

3. Vinden gasten en bezoekers MVO en duurzaamheid eigenlijk wel belangrijk?

Duurzaamheid, gezond leven, zorg voor mens en milieu wordt voor steeds meer mensen belangrijk. Kijk maar eens naar de uitbreiding van het biologische en duurzame aanbod in de supermarkten. En de opkomst van biologische markten en het eigen-moestuinieren.

Vind je duurzaam leven, wonen en werken belangrijk, dan wil je dat ook doorvoeren op ander plaatsen, op vakantie, als je op zakenreis bent, uit eten gaat etc.

Steeds meer bedrijven hebben MVO hoog in het vaandel. Daar past dan ook bij om bij bedrijfsuitjes, vergadering, trainingen en workshops dan ook te organiseren waar MVO en duurzaamheid worden uitgedragen.

 

4. Hoe krijgt mijn duurzame locatie meer naamsbekendheid?

Door goed en helder te communiceren over de duurzame activiteiten van de locatie. Op de website, op de locatie, in een nieuwsbrief, op social media, etc.
Wil je concrete voorbeelden en tips over heldere communicatie over duurzame locaties? Download dan mijn gratis e-book.

 

5. Hoe kunnen wij ons onderscheiden met onze duurzame locatie?

Door het écht en en unieke verhaal te vertellen wat er op jouw locatie nu écht gedaan wordt aan Maatschappelijk Verantwoord en Duurzaam Ondernemen.

Zorg voor een goede duurzame storytelling. Vertel wat de duurzame drive is van jouw locatie en wat de unieke specifieke verhalen en activiteiten daarbij zijn.

 

6. Wat kunnen we nog meer doen op onze locatie aan MVO en duurzaamheid?

Check bijvoorbeeld de MVO-scans en checklijsten voor duurzame (horeca) locaties.

 

7. Moeten we ook actief zijn met onze duurzame locatie op social media?

Het is heel belangrijk om andere te laten vertellen hoe goed je bezig bent op jouw duurzame locatie. En dat kan heel goed via social media.
Dus ja, het is zeker aan te raden om actief te zijn op social media. Dat betekent niet dat je “de hele dag” zelf daar mee bezig hoeft te zijn, maar het is wel belangrijk om hier een plan voor te maken, geschikte social media kanalen te kiezen, te zorgen dat je meeleest met wat er over jouw locatie wordt geschreven en om daarop te reageren.

 

 

8. Wat is jouw vraag over duurzame locaties?

Staat jouw vraag hier niet tussen?
Stel je vraag dan door te reageren in het veld hieronder.
Of neem contact met me op via adrieke@mvofactor.nl of 06-15003067

Adrieke

 

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.