Duurzaamheid en Sociale Media, Spa-flesje & twitter

Wat hebben Spa waterflesjes en duurzaamheid en Sociale Media met elkaar te maken?  Niet veel zou ik vorige week zelf geantwoord kunnen hebben, maar nu denk ik daar heel anders over!  Laat me eerst even de setting beschrijven waarin ik tot deze conclusie kwam.

Afgelopen vrijdag was ik samen met 999 andere deelnemers aanwezig op het evenement Our Common Future 2.o.  Eén grote brok inspiratie op het gebied van duurzaamheid. De sociale media hebben een grote rol gespeeld in de totstandkoming van dit evenement. Voorafgaand aan deze eindconferentie OCF 2.0 zijn een paar honderd duurzame denkers en doeners die bij elkaar zijn gekomen via Twitter, LinkedIn, Facebook, etc.
Gezamenlijk hebben zij in een paar maanden tijd het boek Duurzaam Denken Doen geschreven, een prachtige co-creatie waarin duurzaamheid wordt belicht vanuit 19 thema’s.  Het boek is te bestellen en de deelrapporten van OCF 2.0 zijn gratis te downloaden vanaf internet, zo ook het deelrapport en de samenvatting over Social Media, één van de 19 thema’s van Duurzaam Denken Doen.

Ook op het evenement zelf werd er druk op los getwitterd en zo werd het evenement al snel trending topic onder de hashtag #ocf2.  Via live-stream werd het evenement uitgezonden zodat het ook gevolgd kon worden diegenen die niet één van de 1000 kaartjes hadden bemachtigd.  Kortom, écht een evenement 2.0 met een flink bereik binnen én buiten de zaal!

Zeer geboeid zat ik te luisteren naar o.a. het verhaal van Jan Jonker, initiator van OCF 2.0 en naar nog meer prominenten in het duurzaamheidsvak.  Helaas laat ik me nogal gauw afleiden door details. In dit geval een tafel vol met Spa-flesjes precies achter de sprekers en dus nogal prominent in beeld. Dit was ook goed te zien op de talrijke televisieschermen in “de zaal” van de Eusebiuskerk in Arnhem, en dus ook op de livestream op internet neem ik aan.  Tegelijkertijd vroeg ik me af hoe duurzaam die Spa-flesjes nu eigenlijk zijn en of gebotteld water eigenlijk wel passend is op een duurzaamheidsevenement.

Voor ik het wist had ik er een tweetje over rondgestuurd. Snel daarna zag ik dat ik niet de enige was die hierover twitterde.  In de bijna niet bij te houden twitterstream onder #ocf2.o kwamen  ook meerdere berichtjes over de spa-flesjes langs, die dan natuurlijk ook weer geretweet werden.  De roep naar @De_Dopper en @Jointhepipe @Wetapwater als mooie alternatieven voor gebotteld water bleef daarbij niet uit.

Zoals gezegd, laat ik me nogal afleiden door dergelijke details, en al gauw kon ik nergens meer kijken of ik zag die Spa-flesjes staan. Niet alleen als dorstlessers voor de sprekers, maar ze werden ook gratis uitgedeeld aan de deelnemers en oei!, ze kwamen ook terecht in de grote tonnen met afval verspreid in de kerk … nee niet gescheiden helaas.   En ja, daar werd ook weer over getwitterd onder #ocf2: “waarom wordt het afval op dit duurzaamheidsevenement niet gescheiden?”. Tja, dat is een goede vraag en ook best jammer van de kosten en inspanning om bijvoorbeeld de duurzame lunch op biologisch afbreekbare bordjes uit te serveren ….
Trouwens, je mag je best afvragen waarom 1000 duurzame denkers, niet gewoon uit zichzelf duurzaam doen en die spa-flesjes laten staan omdat ze hun Dopper of Join-the-pipe fles bij zich hebben gevuld met kraanwater.  Ik heb 3 Doppers gespot, waarvoor hulde!

Ondertussen zag ik dat Spadel ook één van de sponsoren was van het evenement en in het programmaboekje stond een goed verhaal over de duurzaamheidsinspanningen van deze marktleider in de Benelux van natuurlijk mineraalwater.  Eigenlijk was ik best nieuwsgierig wat deze sponsor vond van de berichtgeving op Twitter over de spa-flesjes op dit evenement, want die waren niet zo positief en dat is toch jammer van je inspanning als sponsor.  Dus al luisterend naar de duurzaamheidsprominenten, speurde ik op mijn mobieltje naar de twitteraccount van Spa, maar tevergeefs.  Ook op de website van Spa geen mogelijkheid om via Social Media contact op te nemen.  Wél een telefoonnummer en e-mailadres van de Directeur Communication. Voor ik ´t wist had ik hem een e-mailtje gestuurd met de vraag of Spa actief is op Social Media en of ze op de hoogte waren van de berichtjes die er rondgingen.  Tevens liet ik weten dat ik geinteresseerd was in deze case voor een blog; die spookte al een beetje rond in m’n hoofd.

Mijn e-mail kreeg als onderwerp “reputatiemanagement MVO & Social Media” mee en al gauw had ik antwoord. De Directeur Communication bleek zelf aanwezig op het evenement en ook de CSR Manager! Het evenement was inmiddels bijna ten einde en we spraken af elkaar te treffen bij de borrel. Even had ik het gevoel dat ik ter verantwoording zou worden geroepen over mijn tweets en re-tweets over de spa-flesjes, maar niets was minder waar!

Ik trof een alleraardigste meneer, die mijn e-mail met enige verbazing had ontvangen en de Twitterstream #ocf2 van deze dag was hem geheel ontgaan.  Hij had sinds kort al wel een twitteraccount, maar “in Belgie gebruiken we Twitter nog niet zoveel als in Nederland”.  Hij vroeg me hoe hij de berichtjes nog ergens terug kon zien en ik heb het gebruik van de hashtag #ocf2 uitgelegd en op m’n mobieltje laten zien wat er zoal getwitterd was. “Moet ik al deze mensen antwoorden?” was zijn vraag.  Dat is op zich niet zo’n gek idee, maar het zal moeilijk zijn om achteraf hetzelfde bereik te krijgen. Waar zijn alle tweets en re-tweets en re-tweets van re-tweets terecht gekomen?  We hebben het wel over een trending topic op Twitter, dat bereik je niet zomaar, dat bereik je met een groot bereik, maar dan vooral op de dag zelf of vlak daarna.

Het lijkt me vooral ook een goed idee voor een dergelijk bedrijf (er zijn meer van dergelijke voorbeelden …) om actief te worden op Social Media. En om te beginnen maar eens mee te lezen wat er over je bedrijf gezegd wordt. Dit voorbeeld geeft maar weer aan: het gaat er niet om of je als bedrijf kiest voor het pad van Social Media. Ook zonder een actieve keuze wordt er toch wel over je geschreven, en dan kun je maar beter meelezen, en nog beter: daar actie op ondernemen.

Zo bleek uit mijn gesprekje met deze meneer dat het helemaal niet de bedoeling was geweest om de flesjes zo prominent in beeld te laten komen. Het was hem zelf ook opgevallen en hij kon goed begrijpen dat het leek alsof dit een afgesproken zaak was. Dit bleek geheel niet het geval. En daarmee heb ik eigenlijk wel een beetje spijt van de term #greenwashing in één van mijn tweets, want dat verondersteld toch wel een actieve push in deze richting.  Als ik een @reply had gehad van Spa op mijn tweet hierover, dan zou ik dat gelijk recht hebben gezet. Nu dan alsnog hierbij in deze blog.

Tot slot nog even hand in eigen boezem: zelf was ik toch stiekem blij met mijn (bijgevulde)  Spa-flesje onderweg in de trein naar huis!  Maar voor een volgende gelegenheid heb ik inmiddels wel mijn eigen Dopper besteld ….

Mijn Dopper!

Comments

comments

14 gedachten over “Duurzaamheid en Sociale Media, Spa-flesje & twitter”

  1. Hallo Adrieke,

    Zoooo herkenbaar. V&D is ook zo’n club die over een simpele vraag over hun biologische koffie maanden deed en daarna nietszeggend terugkwam. Toen was het kwaad al geschied en waren ze boos op mij omdat ik ze in het openbare domein verweet niet geïnteresseerd te zijn. Dat waren ze wel alleen ging niemand erover !!

    Overigens was de dag super vond ik. Heel herkenbaar voor mij ook las mede initiatiefnemer van Transition Town Roermond ( http://transitiontownroermond.nl ).

    Het geeft weer een steuntje in de rug om te ervaren dat we niet alleen zijn.

    Vriendelijke groet

    Harrie Smits

    Beantwoorden
  2. Door de titel had ik eigenlijk een ander verhaal verwacht. Maar ik vond het een erg leuke beschrijving van jouw ervaring! Dank voor het delen.

    Beantwoorden
  3. Beste Adrieke,
    Met gepast plezier maar ook met enige verbazing jouw verslag gelezen.
    Ik was zelf met een stand aanwezig op het ABB Congres – ‘Samen genezen – Duurzaam beter’ . We hebben daar het water voor de bezoekers mogen verzorgen. Let wel; zuiver getapt water in glazen flesjes. Ik moet zeggen; dat is onder de congresgangers erg goed ontvangen. Het kan dus ook anders.
    Groet,
    Mike

    Beantwoorden
  4. Adrieke, knap hoe je de sfeer beschrijft. Ook ik was afgeleid door de plastic spa-flesjes en vond dat die daar eigenlijk niet hoorden. Ook wij zijn bezig met de organisatie van een duurzaam evenement en komen in aanraking met vergelijkbare dilemma’s. We hebben, hoera, PWN bereid gevonden om heerlijk helder kraanwater te komen uitdelen. Maar, eerlijk is eerlijk, ik vind dat OCF2 organisatie enorm goed in haar opzet geslaagd is om zoveel mogelijk bij haar doel te blijven: duurzaamheid op de kaart te zetten.

    Beantwoorden
    • Beste Jan,

      En wat zou je ervan vinden om ‘zuiver’ water in glazen flesjes aan te bieden?
      Wij leveren apparaten die van kraanwater, zuiver water maakt door omgekeerde osmose. Neem gerust contact op als je interesse hebt.
      Mike

      Beantwoorden
  5. Wat een prachtig voorbeeld hoe SocMed een verhaal tot leven brengt! Het heeft me op twee manieren aangesproken:
    – de ‘casus’ is een typisch gevalletje SocMed in de ‘dagelijkse omgang’, versterkt de communicatie en brengt bedrijven in verlegenheid;
    – de flessen zelf: ik kreeg op mijn kop thuis omdat ik mijn Doppers vergeten had (inderdaad, ik was ook op het congres…). Dat was maar half terecht want ik gebruikte 1 flesje 3x (hervuld met kraanwater…)!
    Goed dat je een Dopper hebt besteld….

    Beantwoorden
    • Beste Harry,
      Bedankt voor je reactie en goed dat het voorbeeld over de Spa-flesjes je heeft aangesproken zowel op MVO-vlak als op gebied van Social Media.
      En ik kan je vertellen dat mijn Dopper inmiddels is bezorgd en ik die met gepaste trots gebruik!
      Hartelijke groeten,
      Adrieke.

      Beantwoorden
  6. Beste Adrieke,

    Bedankt voor je goede en opbouwende kritiek. Ik zal toelichten waar de keuze vandaan kwam om de Spa flesjes te gebruiken. Als organisatie van OCF 2.0 weten we dat we een voorbeeld functie hebben, maar tegelijkertijd met een krap budget zeer grote evenementen op touw moeten zetten. Veel mensen weten niet dat bijna de gehele organisatie van dit project op 3 mensen rust. Daarom maken we ook pragmatische keuzes, die we zo duurzaam mogelijk tot uitvoering brengen.

    We hebben verschillende fairtrade/fundraising/eco-plastic (noem maar op) organisaties benadert om dit evenement te sponsoren met water en catering oplossingen, geen enkele hiervan was er toe bereid om voor 1000 mensen water te leveren, behalve Spa. Spa heeft tijdens deze conferentie bewust een stap in de goede richting willen zetten door hun vernieuwde flesjes te leveren. Speciaal voor de conferentie hebben ze nog een extra label aan het flesje toegevoegd waarop de duurzaamheidsstrategie van hun nieuwe flesje wordt toegelicht. Daar had je o.a. kunnen lezen dat dit flesje plantaardig gedrukte etiketten van gerecycled papier bevat en het flesjes lichter is geworden en 25% gerecycled is.
    Net als met alle duurzame keuzes blijkt ook hier weer uit dat we ons nog steeds in een transitie begeven. Daarbij zijn ook wij niet heilig en moeten we rekening houden met tijd- en budgetbeperkingen. Soms moeten we ook blij kunnen zijn kleine stappen zonder daarbij 100% duurzaam te zijn. We geloven er wel in dat we snel die kant op gaan.

    Voor de volgende evenementen zien we graag jullie suggesties tegemoet, als we genoeg tapwaterpunten voor 1000 mensen hadden gehad, dan hadden we graag voor een Dopper gekozen. Hopelijk hebben jullie nu meer begrip voor onze keuze.

    Vriendelijke groeten!

    Willem en het OCF 2.0 projectteam

    Beantwoorden
    • Beste Willem Hofstede,

      Hartelijk dank voor deze reactie op mijn blog over Spa, MVO & Sociale Media!
      Het is goed om te lezen wat jullie overwegingen zijn geweest voor wat betreft keuzes voor duurzaamheid bij de organisatie van dit evenement.
      Het is bewonderingswaardig wat jullie met relatief zo’n klein team voor elkaar hebben gekregen! Mijn opbouwende kritiek was ook eigenlijk zeker niet op jullie keuzes gericht, maar eerder richting een grote firma als Spa. En dan ook nog niet eens zozeer op de flesjes op zich, maar wel op het feit dat Spa de berichtgeving hierover op Twitter had gemist. Dat zie ik écht als een gemiste kans voor een bedrijf die enerzijds wél een duurzaamheidsevenement wil sponsoren, maar anderzijds niet luistert naar wat deze groep stakeholders daar van vindt.
      Wellicht dat de communicatiemensen van Spa hier alsnog eens op willen reageren ….
      Ik ben benieuwd!

      Met vriendelijke groet,

      Adrieke de Kraker.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.