Het was een vraag die ik achteraf gezien veel eerder had moeten stellen aan Jorien: “Weet je eigenlijk hoeveel bezoekers er op je website komen? En wat ze daar doen?”

Jorien heeft een mooi bedrijf opgezet en verkoopt innovatieve duurzame producten.  Ze heeft veel verstand van de inhoudelijke kant van de producten en de verkoop loopt redelijk.  De producten worden goed ontvangen, klanten zijn enthousiast. Al met al een mooi resultaat voor het eerste jaar!

Online marketing? Niet écht mijn ding … maar nu wel!

Maar toch knaagt het, want de verkoop moet écht nog omhoog, wil ze haar bedrijf winstgevend maken. Jorien wil veel meer naamsbekendheid geven aan haar bedrijf. Niet alleen om uit de rode cijfers te komen, maar zeker ook omdat haar producten écht een mooie bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Maar ja … online marketing is niet echt haar ding. En daarom zijn we samen aan de slag gegaan.

Jorien is met veel enthousiasme begonnen en ik leer haar de ins en outs van de mogelijkheden van haar website, een nieuwsbrief, social media, facebook advertentie campagnes, etc.

De hamvraag

Maar toen stelde ik haar dus de vraag “Weet je hoeveel bezoekers er op je website komen? En wat ze daar doen?”.   Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat een ondernemer die de moeite neemt om te investeren in een website, dan automatisch ook bijhoudt wat er op die website gebeurt.  Maar Jorien bleek dat eigenlijk niet te weten en had ook niet goed een idee hoe dat moest.  Ze had wel eens van Google Analytics gehoord en had ook ooit een account aangemaakt. Maar ze herinnerde zich dat dat er toen nogal ingewikkeld uit zag.  En tja, ze had toen niet echt de tijd en rust om daar in te duiken. De opstart van haar bedrijf kostte immers al meer dan genoeg tijd!

Wat gaat er goed? 

Een heel begrijpelijk verhaal en inmiddels weet ik dat dit voor veel (startende) ondernemers herkenbaar is.  Maar natuurlijk heel jammer als je niet weet wat er op je website gebeurt! En dan dus ook niet wat het effect is van de (online) marketing acties die je uitvoert.

Doen de bezoekers van je website daar eigenlijk wel wat JIJ wilt dat ze daar doen?  Je stopt er immers wél tijd en geld in om de website op te zetten en up-to-date te houden. Je website is als het ware de online etalage van je bedrijf.  Dan wil je toch ook graag weten wat dat oplevert?  Of de bezoekers wel écht “binnenstappen” en verder kijken op je site? Welke pagina’s en berichten de meeste bezoekers trekken?

En of je de conversie haalt die je voor ogen had? Zoals: aanmeldingen voor een evenement, aankoop van een product, download van informatie, een contact aanvraag, invullen van een formulier, etc.  Kortom, of de bezoeker van jouw website daar wel ziet en doet wat jouw bedoeling was.

En wat kun je van de statistieken leren?

Maar het is ook heel zinvol om te weten wat er niet goed gaat op je website. Waar haken de bezoekers af? Waar is het misschien niet duidelijk genoeg aangegeven waar ze op door kunnen klikken. Ook dat kom je te weten als je in de statistieken van je website duikt. En dan kun je er namelijk op sturen en verbeteringen maken.

Goed nieuws: een GRATIS online training Google Analytics!

Herken je deze vragen? Dan heb ik goed nieuws voor je!  Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk!  Speciaal voor Jorien en anderen die snel inzicht willen krijgen in de bezoekers van hun website, heb ik een GRATIS online training gemaakt. In een 3-delige video-serie leer ik je hoe je in 3 stappen snel en gemakkelijk aan de slag gaat met Google Analytics en een handig dashboard opbouwt, waarmee je goed inzicht hebt in de bezoekers van je website en de resultaten die je behaalt.

Wil jij ook graag leren hoe je in 3 stappen aan de slag gaat met Google Analytics?  Dan krijg je – net als Jorien inmiddels! – grip op de online marketing van je duurzame bedrijf en kun je mooi bijhouden wat wél en wat (nog) niet goed werkt en daar slim op bijsturen.

Meld je dan NU aan voor deze gratis online training “Grip op de online marketing van je duurzame bedrijf”

Je krijgt dan direct toegang tot de 1e les!

Comments

comments